SOME- ja sisältö­markkinointi

Somemainonta ja muu yritysviestintä kannattaa sijoittaa sinne, missä ihmisetkin ovat. Ja somessahan he. Sosiaalisen median maailmassa seikkailu hoituu monelta yritykseltä ihan omatoimisesti, mutta hyvän oppaan kanssa somesta saa paljon enemmän irti.

Somemainonta buustaa myyntiä

Somemainonnalla teet sen minkä muullakin mainonnalla: luot kysyntää, kasvatat myyntiä, herätät kiinnostusta, kasvatat myyntiä, erotut kilpailijoista, kasvatat myyntiä, luot haluttua mielikuvaa, kasvatat myyntiä, petraat markkinaosuuksissa, kasvatat myyntiä, pärjäät kilpailussa ja kasvatat myyntiä.

Somemainonta tavoittaa oikean yleisön

Somemainonta on kustannustehokasta. Tarkka kohderyhmän määrittely ja mainonnan suunnittelu kohderyhmän mukaan vähentää mainonnan hukkaprosenttia. Tulosten seuraaminen on helppoa jolloin mainontaa voidaan ohjata koko ajan siihen suuntaan, mikä kulloinkin parhaiten toimii.

Somemarkkinointi oikeissa somekanavissa

Somemarkkinointi keskittyy Suomessa eniten Facebookiin ja Instagramiin. LinkedIn sopii mainosalustaksi B2B-tuotteille ja -palveluille, Snapchat ja Tiktok osuvat taas nuoreen, alle 30-vuotiaiden ikäryhmään ainakin toistaiseksi; on hyvä muistaa, että sosiaalinen media ja sen lainalaisuudet elävät ja muuttuvat koko ajan. Uusimmat trendit valuvat pikkuhiljaa nuoremmasta ikäpolvesta kohti vanhempia.

Somekanavat ovat helppo paikka tuoda esiin oman alan asiantuntemusta luonnollisesti ja aidosti, tyrkyttämättä. Mielenkiintoinen sisältö sosiaalisen median kanavissa vetää asiakkaita puoleensa. Muistettava on kuitenkin se, että kilpailu ihmisten ajankäytöstä on kovaa ja usein hyväkin sisältö vaatii boostausta maksetun mainonnan avulla.

Sosiaalisen median tilien hoitaminen

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat ja Tiktok. Siinä alkajaisiksi. Sosiaalisen median tileihin kannattaa suhtautua samoin kuin mediavalintoihin: joko tehdään kunnolla tai ei ollenkaan. Siksi on hyvä valita taistelunsa eli poimia sometileistä sellaiset, joista varmimmin löytää kohderyhmänsä. Keskivertomainostajalle se tarkoittaa useimmiten Facebookin ja Instagramin yhdistelmää; jos tähtäimessä ovat nuoret, niin Snapchat ja/tai Tiktok ovat oikeammat osoitteet.

Somemainonnassa ammattilainen auttaa

Somemaailmassa pärjääminen edellyttää systemaattisuutta ja johdonmukaisuutta ja kohderyhmää puhuttelevan toteutustavan. Yhä useammin siis avuksi tarvitaan somen hallintaan erikoistunut ulkopuolinen kumppani, joka paitsi vahtii yrityksen brändiä, myös sen oikeaoppista, riittävän taajaa näkymistä ja läsnäoloa somessa.

Tarvitaan oma sosiaalisen median suunnitelma ja strategia, joka sisältää tavoitteiden lisäksi mietityn aikataulun siitä, kuinka usein postataan, kuka postaa, mistä aiheesta ja miten. Ja miten millekin kanavalle.

Facebook-mainonta

Facebook on somemaailman klassikko ja on pienen notkahduksen jälkeen taas nostamassa päätään. Erityisen hyvin Facessa toimivat erilaiset ryhmät, isommat ja pienemmät vertaisporukat löytävät sieltä toisensa ja kommunikointi on aktiivista. Facebook on aikuisten kanava.

Instagram-mainonta

Instagram on kuvien ja videoiden maailma. Hyvännäköiset ja aidot videot ja kuvat tuotteesta, yrityksestä, taustoista ja tekijöistä toimivat IG:ssä. Stories -ominaisuuden käyttö kasvaa koko ajan ja erilaiset filtterit tuovat väriä ja eloa postauksiin. Vuorovaikutteisuuteen ja keskusteluun seuraajien kanssa pyritään ja välitön sekä rento tyyli on suotavaa. Pilkettä silmäkulmaan ja Instaan!

Ps. Muista Instagram myös työnantajakuvan rakentajana!

Twitter

Twitterissä ollaan ajan hermolla. Aktiivisesti esillä olevat asiat voivat olla tapetilla ehkä vain päivän tai osan aikaa. Twitterissä esilläolo sopii niille yrityksille ja tuotteille, jotka myös ovat aktiivisia ja ajan hermolla -ja ovat valmiina reagoimaan somemaailman ilmentymiin nopeasti ja herkällä korvalla.

Pinterest

Pinterest on ideoiden kuvasto, joka toimii erityisen hyvin visuaalisilla toimialoilla esimerkiksi muodin, sisustamisen ja lifestyle-tyyppisten palvelujen maailmassa.

LinkedIn

LinkedIn on ammattilaisten kanava, joka sopii parhaiten B2B-tuotteiden mainostamiseen.

TikTok

TikTok on uusin tulokas somekanavien maailmassa.
Se tavoittaa parhaiten teinit ja nuoret, jotka tuottavat ja seuraavat TikTokin videotarjontaa aktiivisesti.

Somekoulutus

Somen kyytiin pääsee ja siellä pysyy koukkaamalla meidän koulutuksemme kautta. Sometilien peruskäytöstä hiotumpaan someotteeseen sen kokoisessa paketissa mitä tarvitset!

Sometehdas hoitaa, kun et itse ehdi, osaa tai jaksa

Sometehtaan tiimi pitää huolta sometileistäsi. Osaamme puhutella kohderyhmääsi, seuraamme alan trendejä ja pidämme tilisi kiinnostavina.