Mikä on vihreän markkinoinnin tavoite?
Vihreän markkinoinnin tavoitteena on saada kuluttajat tekemään ostopäätöksensä tuotteen tai palvelun ympäristöystävällisyyden perusteella. Vihreä markkinointi ei sinänsä ole uusi käsite. Näkökulma ja ympäristön haasteet ovat kuitenkin muuttuneet vuosien saatossa. Nykyään puhutaan biodiversiteetin kutistumisesta sekä ilmastonmuutoksesta ja sen torjumisesta. Yritykset ovat koko ajan kiinnostuneempia siitä mitä he voivat tehdä edistääkseen vastuullista kuluttamista. Vihreän markkinoinnin päämääränä on tuoda esille yrityksen ympäristöystävällisyyttä ja siihen liittyvää kilpailuetua.
Läpinäkyvyydestä myyntivaltti?
Osalle kuluttajista ekologisuus ja vihreät arvot ovat todella tärkeitä ja se näkyy kaikessa kuluttamisessa. On trendikästä ostaa ympäristöystävällisiä tuotteita tai palveluja. Vihreä markkinointi vaatii yritykseltä läpinäkyvyyttä ja erilaisten sertifikaattien avulla yritys pystyy käytännössä tuomaan esiin ominaisuuksiaan.
Vihreää markkinointia vai viherpesua?
Miten erottaa vihreä markkinointi viherpesusta? Viherpesulla on samanlaiset tavoitteet kuin vihreällä markkinoinnilla, mutta keinot tavoitteiden saavuttamiseksi ovat kyseenalaiset ja lupaukset ovat vain ympäripyöreiden lauseiden varassa. Yrityksen tulisi harkita markkinoinnissaan, kuinka todellista ympäristöystävällinen toiminta on.